Kinderen bewust (op)voeden

shutterstock_30125056

ADHD, ADD, PDD-NOS, autisme, dyslexie… Steeds meer kinderen krijgen een label. Ik zie het ook aan het toenemend aantal wanhopige ouders dat mijn praktijk bezoekt. Ze lopen vast. Ze hebben behoefte aan inzichten. Inzichten in hun kind, het gedrag en de klachten.

Hoewel labelen duidelijkheid biedt, blijft het antwoord op klachten en problemen vaak uit. De valkuil is dat kinderen niet meer loskomen van zo’n stempel. Ze gaan zich gedragen volgens de spelregels van het bijbehorende hokje. Met andere woorden: kinderen krijgen geen ruimte om zich te ontwikkelen op hun eigen manier volgens hun eigenWIJSheid. Ze verliezen het contact met zichzelf. Ze gaan uit hun kracht.

Wat is er aan de hand met kinderen van deze tijd?
Ik zie bij kinderen een geheel nieuw bewustzijn. Het zijn de vernieuwers, ontdekkers en wijze beslissers van deze tijd. Ze dragen een boodschap uit: het is tijd voor verandering. En verandering vraagt niet om labelen, maar om anders denken.

Zowel vanuit mijn werk met kinderen als uit persoonlijke ervaring vallen mij gedragspatronen op, die voortkomen uit typische kenmerken, kwaliteiten en behoeften van kinderen van deze tijd. Enkele daarvan zijn:

• Ze zijn (hoog)gevoelig en beleven intens. Ze zuigen als een spons prikkels op waardoor ze klachten en problemen ontwikkelen. Denk aan: hyperactief worden, snel en veel huilen, schoppen, slaan, drammen, met spullen gooien, compleet door het lint gaan, boos en agressief worden, afwezig gedrag om zich te onttrekken aan de vele prikkels, woedeaanvallen, ruzie maken, slaapproblemen na een drukke dag, concentratieproblemen.

• Ze leven sterk vanuit hun intuïtie. Dit kan gepaard gaan met paranormale ervaringen: ze zien, horen, voelen, ruiken of weten dingen die volwassenen niet waarnemen. Sommige kinderen zien aura’s, andere voorspellen gebeurtenissen of zien overleden personen.

• Ze zijn heel wijs, innerlijk wijs. Ze kunnen diepzinnige vragen stellen en onverwachts wijze uitspraken doen, waarbij je je afvraagt of je met een kind of met een volwassene te maken hebt.

• Ze hebben veelal een dominante rechter hersenhelft. Dit gaat vaak samen met beelddenken. Beelddenkers zijn visueel ingesteld en kunnen op school in de problemen komen met lezen, rekenen, structureren en taken plannen. Ze worden nogal eens (veelal onterecht) gediagnosticeerd met dyslexie, ADD of ADHD.

• Ze zijn een ster in een spiegel voorhouden. Ze laten gedrag zien als uitnodiging aan jou om op zoek te gaan naar je eigen onopgeloste pijn.

• Ze hebben problemen met gezag zonder uitleg.

• Ze willen volwaardig en met respect behandeld worden.

• Ze laten zich niet snel meevoeren door gedachten en ideeën van anderen. Ze zien vaak een betere manier om dingen te doen, zowel thuis als op school. Ze kunnen zich soms moeilijk aan een systeem aanpassen. School is om die reden niet altijd even makkelijk.

• Ze eisen door hun gedrag dat hen discipline en grenzen worden opgelegd, echter binnen een kader waarin ze zelf keuzes hebben.

• Ze hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid.

• Ze kennen geen logica voor wat ze voelen en weten. Ze kijken, ervaren en beleven vanuit een groter geheel oftewel op een holistische manier.

• Ze leven vanuit hun hart en zijn gericht op liefde en harmonie. Ze ervaren de wereld om hen heen als een eenheid: alles is met alles verbonden. De valkuil is dat ze vanuit deze eenheidsbeleving emoties zoals boosheid en verdriet van anderen overnemen. Ze hebben echter niet in de gaten dat het niet hun eigen boosheid of verdriet is.

Waarom komen kinderen in de problemen?
Kinderen raken snel overprikkeld juist vanwege hun prachtige kwaliteiten zoals (hoog)gevoeligheid, een sterke intuïtie en een grote innerlijke wijsheid. En overprikkeling leidt tot lichamelijke klachten, emotionele problemen, gedragsproblemen en leerproblemen. Het zijn de kinderen die anders op voeding reageren (voedselallergieën en voedselintoleranties), schrikken van geluiden, medicijnen niet of minder goed verdragen, heftig op vaccinaties reageren, hoofdpijn krijgen en vermoeid raken van licht en geluid, labeltjes in kleding niet verdagen, eenzijdig eten door een andere smaakbeleving of misselijk worden van bepaalde geuren.

Hulp voorbij het hokje.
Ik wil meer doen dan toekijken hoe kinderen in hokjes worden gestopt. Wat zijn hun (onvervulde) behoeften? Welke signalen geven ze af? Ik zoek altijd naar het waarom. Ook tijdens mijn studie geneeskunde. Ik nam geen genoegen om brandend maagzuur te blussen met een maagzuurremmer. Ik vroeg me af waar iemand mee in zijn maag zat. Ik stel(de) mezelf tot doel om de werkelijke oorzaak aan te pakken. Zo ook met betrekking tot overprikkeling bij kinderen (en volwassenen). Er zijn tal van oorzaken. Je raakt niet alleen overprikkeld in een drukke omgeving (externe overprikkeling), maar ook door prikkels van binnenuit het lichaam. Denk bij interne overprikkeling aan verkeerde voeding, vaccinaties, medicijngebruik, infecties, tekort aan vitaminen en mineralen, stralingsbelasting, onverwerkte emoties en negatieve gedachten. Kosmische overprikkeling ontstaat bij een kind met beangstigende paranormale ervaringen of bij een kind met nachtmerries vanwege het ervaren, voelen of zien van entiteiten.

Met het behandelen van tal van oorzaken van overprikkeling is zoveel meer mogelijk na (of naast) het reguliere circuit. Mijn motto: samen in verbinding staan we sterk. Ik pleit voor holistische geneeskunde: de boodschap achter de klacht moet begrepen worden en de oorzaak aangepakt op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau.

Tot slot
Kinderen van deze tijd zijn ‘anders’. Ze hunkeren naar een andere, nieuwe benadering. Ze nodigen uit tot bewustwording. Kinderen vragen om bewust (op)voeden. Niet alleen letterlijk op fysiek niveau, maar ook op emotioneel, mentaal en spiritueel niveau kun je je kind dagelijks voeden. Deze holistische benaderingswijze brengt je kind (terug) in zijn kracht. Bewust (op)voeden en verbinden met het kind in ons HART… kinderen krijgen ruimte om te ZIJN wie ze werkelijk zijn.

Wijsheid uit mijn praktijk
Rob (9 jaar): “Ik heb ADHD. Anderen begrijpen mij beter door die 4 letters. Ik snap dat niet, want ik blijf gewoon Rob. Ik ben enthousiast. Ik barst van de ideeën. Ik kan niet stilzitten. Ik wil maar doorgaan. Anderen vinden het vervelend dat ik druk ben. Ik ben blij met mezelf.”

Dit alles en nog veel meer informatie is na te lezen in het boek ‘Kinderen bewust (op)voeden’.
Meer info? Kijk op: www.kinderenbewustopvoeden.nl

Karin_Janssen

Drs. K.M.W. (Karin) Janssen studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Ze verdiepte zich in tal van andere geneeswijzen. Ze pleit voor holistische geneeskunde: er is zoveel meer mogelijk na of naast het reguliere circuit. Vanuit die passie ontwikkelde ze de Kindigo® therapie. Gedurende ruim 20 jaar heeft zij een praktijk in Son (nabij Eindhoven). Ze behandelt zowel volwassenen als kinderen: www.renascor.nl.

Karin is auteur van het boek ‘Kinderen bewust (op)voeden’. Voor meer informatie: www.kinderenbewustopvoeden.nl

Wil je als eerste op de hoogte zijn van een nieuw blog? Voel je welkom bij de Facebookgroep ‘Kinderen bewust (op)voeden’. Aanmelden kan via deze link

Disclaimer

 

 

5 thoughts on “Kinderen bewust (op)voeden

  1. Mandy 22 januari 2016 / 09:18

    Alsof ik het zelf geschreven heb. Ik heb twee “van die kinderen”. Het is soms heel moeilijk en je bent constant aan het zoeken hoe je ze het beste kan helpen. Het zou zo’n stuk schelen als er meer aandacht aan besteed worden en dan vooral op scholen.

  2. Pilar de Bruin 24 juni 2015 / 12:32

    Mijn kind word hier tot aan de puntjes beschreven het is ongelofelijk

  3. Van Meel D 23 juni 2015 / 08:00

    Ik zou willen dat elke ouder zich hiervan bewust was ! En de kinderen niet in vakjes verdelen ! Maar dit gebeurt ook bij veel volwassenen . Jammer deze tijd !

  4. marjolein@bitterling.nl 16 mei 2015 / 21:25

    Thanks, klopt allemaal. Maar dan komt school. Dan moet je Ritalin gaan geven want een kind past niet in het reguleire systeem waar gepresteerd moet worden, cijfers behaald, streng regime. Als je niet in dit systeem past wordt het kind naar een lager nivo geplaatst waar het juist nog minder tot zijn recht komt. Holistisch opvoeden, biologisch eten, in rust en regelmaat, bewustwording, eigentijds, geen vaccins, evenwichtig eten, geen snoep, reductie van prikkels. Alles gedaan. Maar niet te doen met de scholen van vandaag en dat is een grote crime! Dus als ouder alles soort van voorbeeldig gedaan maar de maatschappij druk je in een andere hoek, in die van medicijnen. Geen medicijn? dan afvloeien naar eeen andere school! (graag, maar welke dan?)

    • anne 5 juli 2016 / 11:04

      Inderdaad daar loop ik dus ook tegen aan.
      En ik mag 30 kinderen in een reguliere school les geven. Maar thuis mijn eigen kind lesgeven is uitgesloten.
      Mijn kindjes worden omvergeblazen, zijn eigenlijk te zacht, leren en denken anders en van 2 vrolijke kinderen krijg je kinderen huilend in bed omdat zeniet naar school willen. Thuishouden is strafbaar, een passende school is niet in de buurt en particulier.
      Dus ook bij de 2e toch maar een label want zoals Job zegt, dan begrijpen ze het en dan zijn scholen iets meer in staat wat ruimte te geven 🙁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *